Wymiar opłaty miesięcznej i rodzaje zwolnień z części opłaty.
1. Rada Miejska w Blachowni wraz z ustaleniem nowej stawki 36 zł obowiązującej od dnia 01.06.2023 r. od osoby opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uchwaliła rodzaje zwolnień z części opłaty oraz zasady ich stosowania w sposób określony niżej.
2. Właścicieli nieruchomości, których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa w art. 8 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwalnia się w części z opłaty pomniejszając jej wymiar miesięczny o kwotę 5 zł od każdego mieszkańca będącego członkiem tego gospodarstwa domowego.
3. Właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, prowadzących gospodarstwa domowe, w skład, których wchodzą osoby posiadające Kartę Dużej Rodziny o jakiej mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, zwalnia się w części z opłaty pomniejszając jej wymiar miesięczny o kwotę 13 zł od każdego mieszkańca posiadającego Kartę Dużej Rodziny.
4. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi, kompostujący bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, są uprawnieni do zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 3,00 zł od każdej osoby zamieszkującej w tym budynku.
5. Wysokość opłaty za odpady ustala się na podstawie deklaracji składanej przez mieszkańca.
Zmiana wysokości opłaty nie powoduje konieczności złożenia nowej deklaracji i obowiązuje do czasu wystąpienia jakiejkolwiek zmiany danych mających wpływ na wysokość opłaty (np. zmiana liczby mieszkańców).
W celu wykorzystania posiadanych uprawnień, o których mowa wyżej, należy złożyć nową deklarację wraz z dokumentami potwierdzającymi prawo do zwolnienia, przy czym zwolnienia określone w punkcie 1 i 2 nie sumują się.
6. Deklarację składają właściciele nieruchomości, natomiast w przypadku rodzin zamieszkujących w budynkach wielorodzinnych, należy zgłosić się do swoich zarządców nieruchomości (spółdzielni mieszkaniowych, zarządców wspólnot mieszkaniowych), w celu złożenia stosownej informacji, która stanowić będzie podstawę do zmiany naliczeń. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać z góry bez wezwania do 15 każdego miesiąca przy czym:
Pierwsza deklaracja - właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do Burmistrza deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca bądź powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
Zmiana deklaracji - w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację do Burmistrza w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości obowiązany jest złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Korekta deklaracji - Właściciel nieruchomości może złożyć korektę deklaracji. Korekcie podlega złożona deklaracja, obejmująca okresy, za które wysokość opłaty wymaga skorygowania, przy czym korekty należy dokonać na wzorze deklaracji obowiązującej w okresie, którego dotyczy korekta.