PROJEKT
„Mój rozwój – moja przyszłość
– podniesienie jakości kształcenia ogólnego uczniów i uczennic
w Szkole Podstawowej nr 1 w Gminie Blachownia”
nr FESL.06.02-IZ.01-0359/23
realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027
w Szkole Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni
Informacje podstawowe
Oś priorytetowa:FESL.06.00 – Fundusze Europejskie dla edukacji
Działanie:FESL.06.02 – Kształcenie ogólne
Łączna wartość projektu – 1 737 569,72 PLN
Dofinansowanie – 1 650 691,23 PLN, w tym:
Środki UE –1 476 934,26 LN
Budżet Państwa –173 756,97 PLN
Wkład własny - 86 878,49 PLN
Czas realizacji projektu – 02.09.2024 r. – 30.06.2028 r.
Beneficjent: Gmina Blachownia
Podmiot realizujący projekt:Szkoła Podstawowa nr 1 im. M. Konopnickiej w Blachowni
UDZIAŁ W PROJEKCIE JEST BEZPŁATNY
PROJEKT
„Mój rozwój – moja przyszłość
– podniesienie jakości kształcenia ogólnego uczniów i uczennic
w Szkole Podstawowej nr 1 w Gminie Blachownia”
nr FESL.06.02-IZ.01-0359/23
Cel i opis projektu
Celem projektu jest zastosowanie kompleksowych rozwiązań zwiększających szanse edukacyjne uczniów i uczennic Szkoły Podstawowej nr 1 im. M Konopnickiej w Blachowni poprzez zapewnienie im odpowiednich warunków do rozwijania indywidualnego potencjału tak, by w przyszłości umożliwić im rozwój osobisty na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne.
W projekcie zaplanowane zostały działania wspierające oraz zajęcia terapeutyczne, wspomagające i rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, zwiększające szanse edukacyjne uczniów, zapewniające poprawę warunków do rozwoju indywidualnego m.in.:
zajęcia z zakresu pomocy pedagogiczno – psychologicznej: zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne w zakresie budowania relacji rówieśniczych; arteterapia; zajęcia terapeutyczne z elementami integracji sensorycznej; terapia ręki; terapia Tomatisa; terapia Metodą Warnkiego; terapia logopedyczna; warsztaty radzenia sobie z emocjami i stresem;
zajęcia rozwijające uzdolnienia: z matematyki, języka angielskiego;
zajęcia wyrównawcze: z matematyki, chemii, fizyki, geografii, języka angielskiego, języka niemieckiego.
Doposażona zostanie świetlica szkolna w nowoczesne pomocy dydaktyczne, w tym gry wielkoformatowe, maty interaktywne, namioty, pufy i sofy. Zakupione zostaną materiały plastyczne i pomoce do prowadzenia zajęć papieroplastyki, gier i zabaw gimnastyczno – sensorycznych. Projekt uwzględnia również podnoszenie poziomu wiedzy nauczycieli i nauczycielek w zakresie pracy z grupą o zróżnicowanych
potrzebach edukacyjnych w zakresie:
zaburzeń przetwarzania słuchowego, arteterapii, Treningu Umiejętności Społecznych, Mnemotechniki w Edukacji, specjalistycznych szkoleń do terapii Warnkego i terapii Tomatisa.
Projekt będzie przełamywał stereotypy dotyczące ograniczeń w osiąganiu sukcesu edukacyjnego, społecznego i zawodowego powodowane przez niepełnosprawność, płeć, wywodzenie się z rodzin dysfunkcyjnych, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji bytowej i rodzinnej. Projekt poprzez wdrożenie Unikatowego Kodu Uczenia (się)® - koncepcji rozwoju umiejętności uczenia się z wykorzystaniem narzędzi Analizy Sposobu Uczenia się (LSA)© oraz Analizy Sposobu Nauczania (TSA)© stworzy realne możliwości na myślenie o tym, że każde dziecko (niezależnie od płci) jest wyjątkowe oraz na tworzenie warunków do uczenia się w oparciu o rzeczywiste potrzeby i predyspozycje dziecka. Analiza Sposobu Uczenia się (LSA)® uwzględnia 49 elementów (uwarunkowania biologiczne oraz cechy nabyte), które stanowią o wyjątkowości każdego ucznia, a każdy ma swoje mocne strony i ma prawo inaczej się uczyć, aby odnieść sukces w życiu szkolnym, społecznym i zawodowym.
Przez okres 4 lat szkolnych realizacji projektu w Szkole Podstawowej nr 1 w Blachowni będą podejmowane innowacyjne działania w zakresie wdrożenia w placówce Unikatowego Kodu Uczenia się poprzez wizytę studyjną do szkoły podstawowej, która wdrożyła Unikatowy Kod Uczenia (się)®, specjalistyczne szkolenia dla nauczycieli, poddanie uczniów Analizie Sposobu Uczenia się (LSA)© celem poznania własnych preferencji co do stylów uczenia się oraz podniesienie wiedzy rodziców/opiekunów prawnych na temat jakie dla ich dziecka są najbardziej sprzyjające warunki uczenia się.
Wyniki badań pozwolą zmienić przestrzeń edukacyjną placówki poprzez uwzględnienie potrzeb uczniów w doposażeniu i aranżacji 10 sal lekcyjnych oraz utworzeniu 4 kącików relaksacyjnych – stref ciszy.
Uczestnicy projektu (grupa docelowa)
Grupa docelowa objęta wsparciem to:
Czas i miejsce realizacji projektu
Termin realizacji: 2 IX 2024 r. – 30 VI 2028 r.
Miejsce realizacji: teren Szkoły Podstawowej nr 1 im. M. Konopnickiej w Blachowni oraz Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu (wizyta studyjna).
„Mój rozwój – moja przyszłość
– podniesienie jakości kształcenia ogólnego uczniów i uczennic
w Szkole Podstawowej nr 1 w Gminie Blachownia”
nr FESL.06.02-IZ.01-0359/23
ZADANIA W PROJEKCIE:
DZIAŁANIA INDYWIDUALIZUJĄCE PROCES KSZTAŁCENIA
Zad.1 Wizyta studyjna w Zamościu (Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami integracyjnymi w Zamościu) – 9 nauczycieli – (7K,2M)
Zad.2 Kurs – Lider unikatowego Kodu Uczenia się® uzupełniony superwizją grupową i indywidualną oraz warsztatami wzmacniającymi – 4 nauczycieli – (2K, 2M))
Zad.3 Doskonalenie nauczycieli w formie wspomagania procesowego – 25 nauczycieli – (23K, 2M)
Zad.4 Mój Unikatowy Kod Uczenia się ® (certyfikowane badanie 277 uczniów i uczennic kl. IV-V oraz omówienie wyników badań podczas indywidualnych konsultacji z uczniami, rodzicami i nauczycielami)
Zad.5 Dostosowanie sal do potrzeb uczniów
ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNA Z ZAKRESU POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE EMOCJONALNO – SPOŁECZNE
Zad.6 Budowanie relacji rówieśniczych, (klasy I-III), 27 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.7 Arteterapia metodą terapii rozwijającej kompetencje emocjonalno – społeczne, (klasy I-III), 27 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.8 Wspomaganie rozwoju z integracją sensoryczną, (klasy I-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1K)
Zad.9 Już to potrafię- zajęcia dla dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności (klasy I-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1K)
Zad.10 Terapia dłoni - ręki oparta na pomocy uczniom z dysgrafią, niepełnosprawnością ruchową, niedowidzeniem, dysleksją i nie tylko, ( klasy I-III oraz IV-VIII), 30 godzin dla każdej grupy w roku szkolnym
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV – VIII
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa VI – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.11 Terapia Tomatisa. Indywidualne wsparcie dla uczniów mających problemy z przetwarzaniem słuchowym, dysleksją, koncentracją, agresją i zachowaniami agresywnymi, z zespołem Aspergera, (klasy I-VIII), 20 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1M)
Grupa VI – 1 uczeń (1K)
Grupa VII – 1 uczeń (1K)
Grupa VIII – 1 uczeń (1K)
Grupa IX – 1 uczeń (1K)
Grupa X – 1 uczeń (1K)
Zad.12 Terapia Metodą Warnkego – zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania (klasy I-IIII), 20 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1M)
Grupa VI – 1 uczeń (1K)
Grupa VII – 1 uczeń (1K)
Grupa VIII – 1 uczeń (1K)
Grupa IX – 1 uczeń (1K)
Grupa X – 1 uczeń (1K)
Zad.13 Terapia logopedyczna – specjalistyczne działania wspomagające prawidłową artykulację (klasy I-VIII), 27 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 4 uczniów (2M, 2K)
Grupa II – 4 uczniów (2M, 2K)
Grupa III – 4 uczniów (2M, 2K)
Grupa IV – 4 uczniów (2M, 2K)
Zad.14 Indywidualne warsztaty radzenia sobie z emocjami i stresem - indywidualne spotkania z pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem (klasy I-III i IV-VIII), 3 godziny w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – III
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1M)
Grupa VI – 1 uczeń (1K)
Grupa VII – 1 uczeń (1K)
Grupa VIII – 1 uczeń (1K)
Grupa IX – 1 uczeń (1K)
Grupa X – 1 uczeń (1K)
Klasy IV – VIII
Grupa XI – 1 uczeń (1M)
Grupa XII – 1 uczeń (1M)
Grupa XIII – 1 uczeń (1M)
Grupa XIV – 1 uczeń (1M)
Grupa XV – 1 uczeń (1M)
Grupa XVI – 1 uczeń (1M)
Grupa XVII – 1 uczeń (1M)
Grupa XVIII – 1 uczeń (1M)
Grupa XIX – 1 uczeń (1K)
Grupa XXI – 1 uczeń (1K)
Grupa XXII – 1 uczeń (1K)
Grupa XXIII – 1 uczeń (1K)
Grupa XXIV – 1 uczeń (1K)
Grupa XXV – 1 uczeń (1K)
Grupa XXVI – 1 uczeń (1K)
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UZDOLNIENIA
Zad.15 Liczę, myślę, konstruuję – zajęcia matematyczno – logiczne (klasy I-III i IV-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV – VIII
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.16 Koło języka angielskiego (klasy I-III i IV-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV – VIII
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO - WYRÓWNAWCZE
Zad.17 Zajęcia wyrównawcze z matematyki (klasy I – III i IV – VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV – VIII
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa VI – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.18 Zajęcia wyrównawcze z chemii (klasy VII i VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy VIII
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.19 Zajęcia wyrównawcze z fizyki (klasy VII i VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy VII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy VIII
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.20 Zajęcia wyrównawcze z geografii ((klasy VI i VII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy VI
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy VII
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.21 Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego (klasy I-III i IV-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV - VIII
Grupa VI – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa VII – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa VIII – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IX – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa X – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa XI – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa XII – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.22 Zajęcia wyrównawcze z języka niemieckiego (klasy VII-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
DOPOSAŻENIE ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Zad.23 Świetlica szkolna zostanie doposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne, w tym gry wielkoformatowe, maty interaktywne, namioty, pufy i sofy
WSPARCIE ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Zad.24 Integracja uczniów z różnych środowisk – papieroplastyka (klasy I-III), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.25 Gry i zabawy gimnastyczno - sensoryczne (klasy I-III), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
PODNOSZENIE UMIEJETNOŚCI KADRY DLA POTRZEB EDUKACJI OGÓLNODOSTĘPNEJ
Zad.26 Kursy i szkolenia:
STANDARD DOSTĘPNOŚCI ARCHITEKTONICZNEJ
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni spełnia poziom podstawowy w zakresie dostępności, co oznacza, że szkoła, dążąc do pełnej i realnej indywidualizacji procesu kształcenia, realizuje przepisy polskiego prawa oświatowego oraz postanowienia Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 26 października 2012 r. (Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012, str. 391) i Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn.zm.);.
Ciągi piesze zapewniają samodzielność poruszania się osobom z ograniczoną mobilnością i percepcją oraz uwzględniają bezpieczeństwo poruszania się. Przy wejściu do budynku znajduje się „plac przed wejściowy”, w obrębie którego znaleźć można takie elementy jak siedziska czy stojaki na rowery. Elementy te, ustawione są poza trasą wolną od przeszkód, aby nie blokowały dojść do budynku i nie stanowiły zagrożenia dla uczniów z niepełnosprawnościami.
Na terenie szkoły znajduje się miejsce postojowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością. Jedno z wejść do szkoły, jest dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Schody są pełne, a nie ażurowe i wykonane z materiałów antypoślizgowych. Szkoła stosuje rozwiązania oparte na: regularnych układach ścieżek i osiach symetrii przecinających się pod kątem prostym i czytelnych punktach centralnych (orientacji). Układy te, pod warunkiem logicznego usystematyzowania, są możliwe do zrozumienia i opanowania przez osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, spektrum autyzmu czy z niepełnosprawnością intelektualną. Zapewnione jest miejsce do przechowywania specjalistycznego sprzętu wspomagającego oraz środków nietrwałych, niezbędnych do realizacji procesu dydaktycznego, uwzględniającego potrzebę zastosowania różnicowanych form i rozwiązań.
Do szkoły uczęszcza obecnie 14 uczniów z niepełnosprawnościami. Budynek przy ul. Bankowej 13 gdzie uczą się uczniowie klas I-III i budynek przy ul. Sienkiewicza 8 nie zawiera barier. Wszyscy poruszają się po wszystkich kondygnacja, a nauczyciele dostosowują sposób prowadzenia zajęć do rodzaju ich niepełnosprawności wykorzystując techniki multimedialne wspierające pracę z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie, niedowidzących czy niedosłyszących celem wzmocnienia przekazu słuchowego przekazem niewerbalnym w przypadku uczniów niedosłyszących, czy powiększenia tekstu lub posadzenia w pierwszym rzędzie dzieci niedowidzących. Do szkoły uczęszczają również uczniowie z cukrzycą, których stan zdrowia na bieżąco monitorowany jest przez personel obsługi posiadający przeszkolenie w tym zakresie.
W przypadku udziału w projekcie ucznia/uczennicy z niepełnosprawnością ruchową uniemożliwiającą poruszanie się o własnych siłach zajęcia w ramach projektu będą organizowane na parterze, gdzie zapewniony jest również dostęp do łazienek. Oznakowanie miejsc odbywania się zajęć zostanie umieszczony na poziomie wzroku ucznia/uczennicy.
Z uwagi na trwające aktualnie roboty budowalne związane z budową żłobka w bezpośrednim sąsiedztwie budynku na ul. Bankowej 13 i związane z tym czasowe ograniczenie możliwości korzystania z platformy podjazdowej do tego budynku Zespół Projektowy za zgodą Dyrektora SP1 w Blachowni zmienił dotychczasową lokalizację biura projektu przenosząc ją do sali nr 15 (parter) w budynku przy ul. Sienkiewicza 8, co wpłynęło na poprawę sytuacji w zakresie dostępności architektonicznej dla uczestników zajęć dodatkowych – uczniów i uczennic szkoły.
Zajęcia prowadzone będą
w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027oraz 2027/2028.
WNIOSKODAWCA - GMINA BLACHOWNIA
Urząd Miejski w Blachowni
ul. Sienkiewicza 22, 42-290 Blachownia
tel.: (034)3270409, (034)3270438
e-mail: sekretariat@blachownia.com.pl
Biuro projektu:
Szkoła Podstawowa nr 1 w Blachowni
ul. Sienkiewicza 8, 42-290 Blachownia
tel: (034) 327 03 24
e-mail: projektsp1@blachownia.pl
UDZIAŁ W PROJEKCIE JEST BEZPŁATNY
#FunduszeEuropejs