Szkoła Podstawowa nr 1 otrzyma dofinansowanie z Funduszy Europejskich.
Z radością informujemy, że złożony w ubiegłym roku przez Gminę Blachownia projekt unijny w ramach konkursu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027 (Europejski Fundusz Społeczny +?) dla Priorytetu: FESL.06.00 – Fundusze Europejskie dla edukacji dla Działania: FESL.06.02-Kształcenia ogólne pn. „Mój rozwój – moja przyszłość” – podniesienie jakości kształcenia ogólnego uczniów i uczennic w Szkole Podstawowej nr 1 w Gminie Blachownia został wybrany do dofinansowania.
Wartość projektu: 1 737 569,72 zł
Wysokość dofinansowania: 1 650 691,23 zł
Wkład własny niefinansowy: 86 878,49 zł
Okres realizacji projektu: od 2 września 2024 r. do 30 czerwca 2028 r.
Grupa docelowa objęta wsparciem to uczniowie i uczennice klas I-VIII Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni w liczbie 661 uczniów - 351 dz. i 310 chł. oraz 38 nauczycieli - 30 kobiet i 8 mężczyzn uczęszczających do szkoły lub uczących w szkole w latach 2024-2028 przy założeniu ich udziału w więcej niż jednej formie wsparcia w projekcie.
Celem projektu jest zastosowanie kompleksowych rozwiązań zwiększających szanse edukacyjne uczniów i uczennic Szkoły Podstawowej nr 1 im. M Konopnickiej w Blachowni poprzez zapewnienie im odpowiednich warunków do rozwijania indywidualnego potencjału tak, by w przyszłości umożliwić im rozwój osobisty na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne. W projekcie zaplanowane zostały działania wspierające oraz zajęcia terapeutyczne, wspomagające i rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, zwiększające szanse edukacyjne uczniów, zapewniające poprawę warunków do rozwoju indywidualnego m.in.:
zajęcia z zakresu pomocy pedagogiczno – przychologicznej: zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne w zakresie budowania relacji rówieśniczych; arteterapia; zajęcia terapeutyczne z elementami integracji sensorycznej; terapia ręki; terapia Tomatisa; terapią Metodą Warnkiego; terapia logopedyczne; warsztaty radzenia sobie z emocjami i stresem;
zajęcia rozwijające uzdolnienia: z matematyki, języka angielskiego;
zajęcia wyrównawcze: z matematyki, chemii, fizyki, geografii, języka angielskiego, języka niemieckiego.
Doposażona zostanie świetlica szkolna w nowoczesne pomocy dydaktyczne, w tym gry wielkoformatowe, maty interaktywne, namioty, pufy i sofy. Zakupione zostaną materiały plastyczne i pomoce do prowadzenia zajęć papieroplastyki, gier i zabaw gimnastyczno – sensorycznych.
Projekt uwzględnia również podnoszenie poziomu wiedzy nauczycieli i nauczycielek w zakresie pracy z grupą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w zakresie: zaburzenia przetwarzania słuchowego, arteterapii, Treningu Umiejętności Społecznych, Mnemotechniki w Edukacji, specjalistycznych szkoleń do terapii Warnkego i terapii Tomatis.
Projekt będzie przełamywał stereotypy dotyczące ograniczeń w osiąganiu sukcesu edukacyjnego, społecznego i zawodowego powodowane przez niepełnosprawność, płeć, wywodzenie się z rodzin dysfunkcyjnych, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji bytowej i rodzinnej. Projekt poprzez wdrożenie Unikatowego Kodu Uczenia (się)® - koncepcji rozwoju umiejętności uczenia się
z wykorzystaniem narzędzi Analizy Sposobu Uczenia się (LSA)© oraz Analizy Sposobu Nauczania (TSA)© stworzy realne możliwości na myślenie o tym, że każde dziecko (niezależnie od płci) jest wyjątkowe oraz na tworzenie warunków do uczenia się w oparciu o rzeczywiste potrzeby i predyspozycje dziecka. Analiza Sposobu Uczenia się (LSA)® uwzględnia 49 elementów (uwarunkowania biologiczne oraz cechy nabyte), które stanowią o wyjątkowości każdego ucznia, a każdy ma swoje mocne strony i ma prawo inaczej się uczyć, aby odnieść sukces w życiu szkolnym, społeczny i zawodowym.
Prze okres 4 lat szkolnych realizacji projektu w Szkole Podstawowej nr 1 w Blachowni będą podejmowane innowacyjne działania w zakresie wdrożenia w placówce Unikatowego Kodu Uczenia się poprzez wizytę studyjną do szkoły podstawowej, która wdrożyła Unikatowego Kodu Uczenia (się)®, specjalistyczne szkolenia dla nauczycieli, poddanie uczniów Analizie Sposobu Uczenia się (LSA)© celem poznania własnych preferencji co do stylów uczenia się oraz podniesienie wiedzy rodziców/opiekunów prawnych na temat jakie dla ich dziecka są najbardziej sprzyjające warunki uczenia się.
Wyniki badań pozwolą zmienić przestrzeń edukacyjną placówki poprzez uwzględnienie potrzeb uczniów w doposażeniu i aranżacji 10 sal lekcyjnych oraz utworzeniu 4 kącików relaksacyjnych – stref ciszy.
Rekrutacja do projektu rozpocznie się we wrześniu.
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem kolejnego projektu edukacyjnego podnoszącego jakość kształcenia w Szkole Podstawowej nr 3 w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Blachowni oraz Szkole Podstawowej w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Łojkach.
#FunduszeEuropejskie