Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie z dn. 1 października 2024r.
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie pn.: „Mój rozwój – moja przyszłość
– podniesienie jakości kształcenia ogólnego uczniów i uczennic
w Szkole Podstawowej nr 1 w Gminie Blachownia”
nr FESL.06.02-IZ.01-0359/23
realizowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027
w Szkole Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni
Oś priorytetowa: FESL.06.00 – Fundusze Europejskie dla edukacji
Działanie: FESL.06.02 – Kształcenie ogólne
Łączna wartość projektu – 1 737 569,72 PLN
Dofinansowanie – 1 650 691,23 PLN, w tym:
Środki UE – 1 476 934,26 LN
Budżet Państwa – 173 756,97 PLN
Wkład własny - 86 878,49 PLN
Czas realizacji projektu – 02.09.2024 r. – 30.06.2028 r.
Beneficjent: Gmina Blachownia
Podmiot realizujący projekt: Szkoła Podstawowa nr 1 im. M. Konopnickiej
w Blachowni
§ 1
Informacje ogólne
- Niniejszy regulamin określa zasady i kryteria rekrutacji Uczestników projektu pn. „Mój rozwój – moja przyszłość – podniesienie jakości kształcenia ogólnego uczniów i uczennic w Szkole Podstawowej nr 1 w Gminie Blachownia” nr FESL.06.02-IZ.01-0359/23, realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027 w Szkole Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni 1, zgodnie z podpisaną umową Nr UDA-FESL.06.02-IZ.01-0359/23-00.
- Beneficjentem Projektu jest Gmina Blachownia – Urząd Miejski w Blachowni ul. Sienkiewicza 22, 42 – 290 Blachownia.
- Realizatorem Projektu jest Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni ul. Sienkiewicza 8, 42 – 290 Blachownia.
- Biuro projektu mieści się w Szkole Podstawowej nr 1 im. M. Konopnickiej w Blachowni, ul. Sienkiewicza 8, 42 – 290 Blachownia, adres e.mail: projektsp1@blachownia.pl
- Projekt realizowany jest w okresie od 2 września 2024 r. do 30 czerwca 2028 r.
- Ilekroć poniżej jest mowa o:
1) Regulaminie – rozumie się przez to niniejszy Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie pn. „Mój rozwój – moja przyszłość – podniesienie jakości kształcenia ogólnego uczniów i uczennic w Szkole Podstawowej nr 1 w Gminie Blachownia”;
2) Uczestniku projektu – rozumie się przez to uczniów i uczennice uczęszczające do Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni oraz nauczycieli i nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni, którzy po spełnieniu wymogów określonych w regulaminie zostali zakwalifikowani do uczestnictwa w projekcie;
3) Rodzicu lub opiekunie prawnym beneficjenta ostatecznego – rozumie się przez to osobę ubiegającą się o zakwalifikowanie swojego dziecka, kandydata/kandydatkę do udziału w Projekcie na podstawie zasad ujętych w Regulaminie rekrutacji i uczestnictwa;
4) Komisja Rekrutacyjna – rozumie się przez to komisje powołane przez dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni do przeprowadzenia rekrutacji;
5) Szkole – rozumie się przez to Szkołę Podstawową nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni.
§ 2
Cele i zakres wsparcia
Celem projektu jest zastosowanie kompleksowych rozwiązań zwiększających szanse edukacyjne uczniów i uczennic Szkoły Podstawowej nr 1 im. M Konopnickiej w Blachowni poprzez zapewnienie im odpowiednich warunków do rozwijania indywidualnego potencjału tak, by w przyszłości umożliwić im rozwój osobisty na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne.
W projekcie zaplanowane zostały działania wspierające oraz zajęcia terapeutyczne, wspomagające i rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, zwiększające szanse edukacyjne uczniów, zapewniające poprawę warunków do rozwoju indywidualnego m.in.:
- zajęcia z zakresu pomocy pedagogiczno – psychologicznej: zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne w zakresie budowania relacji rówieśniczych; arteterapia; zajęcia terapeutyczne z elementami integracji sensorycznej; terapia ręki; terapia Tomatisa; terapia Metodą Warnkiego; terapia logopedyczna; warsztaty radzenia sobie z emocjami i stresem;
- zajęcia rozwijające uzdolnienia: z matematyki, języka angielskiego;
- zajęcia wyrównawcze: z matematyki, chemii, fizyki, geografii, języka angielskiego, języka niemieckiego;
- zajęcia wspierające świetlicę szkolną: zajęcia papieroplastyki oraz gry i zabawy gimnastyczno – sensoryczne.
Projekt uwzględnia również podnoszenie poziomu wiedzy nauczycieli i nauczycielek w zakresie pracy z grupą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w zakresie: zaburzenia przetwarzania słuchowego, arteterapii, Treningu Umiejętności Społecznych, Mnemotechniki w Edukacji, specjalistycznych szkoleń do terapii Warnkego i terapii Tomatisa.
Projekt będzie przełamywał stereotypy dotyczące ograniczeń w osiąganiu sukcesu edukacyjnego, społecznego i zawodowego powodowane przez niepełnosprawność, płeć, wywodzenie się z rodzin dysfunkcyjnych, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji bytowej i rodzinnej. Projekt poprzez wdrożenie Unikatowego Kodu Uczenia (się)® - koncepcji rozwoju umiejętności uczenia się z wykorzystaniem narzędzi Analizy Sposobu Uczenia się (LSA)© oraz Analizy Sposobu Nauczania (TSA)© stworzy realne możliwości na myślenie o tym, że każde dziecko (niezależnie od płci) jest wyjątkowe oraz na tworzenie warunków do uczenia się w oparciu o rzeczywiste potrzeby i predyspozycje dziecka. Analiza Sposobu Uczenia się (LSA)© uwzględnia 49 elementów (uwarunkowania biologiczne oraz cechy nabyte), które stanowią o wyjątkowości każdego ucznia, a każdy ma swoje mocne strony i ma prawo inaczej się uczyć, aby odnieść sukces w życiu szkolnym, społecznym i zawodowym.
Przez okres 4 lat szkolnych realizacji projektu w Szkole Podstawowej nr 1 w Blachowni będą podejmowane innowacyjne działania w zakresie wdrożenia w placówce Unikatowego Kodu Uczenia się poprzez wizytę studyjną do szkoły podstawowej, która wdrożyła Unikatowy Kod Uczenia (się)®, specjalistyczne szkolenia dla nauczycieli, poddanie uczniów Analizie Sposobu Uczenia się (LSA)© celem poznania własnych preferencji co do stylów uczenia się oraz przekazania wiedzy rodzicom/opiekunom prawnym na temat jakie dla ich dziecka są najbardziej sprzyjające warunki uczenia się.
Wyniki badań pozwolą zmienić przestrzeń edukacyjną placówki poprzez uwzględnienie potrzeb uczniów w doposażeniu i aranżacji 10 sal lekcyjnych oraz utworzeniu 4 kącików relaksacyjnych – stref ciszy.
§ 3
Zadania realizowane w projekcie
Projekt przewiduje realizację następujących zadań:
DZIAŁANIA INDYWIDUALIZUJĄCE PROCES KSZTAŁCENIA
Zad.1 Wizyta studyjna w Zamościu (Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami integracyjnymi w Zamościu) – 9 nauczycieli – (7K,2M)
Zad.2 Kurs – Lider unikatowego Kodu Uczenia się® uzupełniony superwizją grupową i indywidualną oraz warsztatami wzmacniającymi – 4 nauczycieli – (2K, 2M))
Zad.3 Doskonalenie nauczycieli w formie wspomagania procesowego – 25 nauczycieli – (23K, 2M)
Zad.4 Mój Unikatowy Kod Uczenia się ® (certyfikowane badanie 277 uczniów i uczennic kl. IV-V oraz omówienie wyników badań podczas indywidualnych konsultacji z uczniami, rodzicami i nauczycielami)
Zad.5 Dostosowanie sal do potrzeb uczniów
- dostosowanie 10 sal lekcyjnych,
- utworzenie 4 kącików relaksacyjnych (2 przy ul. Sienkiewicza, 2 przy ul. Bankowej),
- doposażenie pracowni sensorycznej (zakup suchego basenu), utworzenie sali świetlnej i dźwiękowej.
ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNA Z ZAKRESU POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE EMOCJONALNO – SPOŁECZNE
Zad.6 Budowanie relacji rówieśniczych, (klasy I-III), 27 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.7 Arteterapia metodą terapii rozwijającej kompetencje emocjonalno – społeczne, (klasy I-III), 27 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.8 Wspomaganie rozwoju z integracją sensoryczną, (klasy I-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1K)
Zad.9 Już to potrafię- zajęcia dla dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności (klasy I-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1K)
Zad.10 Terapia dłoni - ręki oparta na pomocy uczniom z dysgrafią, niepełnosprawnością ruchową, niedowidzeniem, dysleksją i nie tylko, ( klasy I-III oraz IV-VIII), 30 godzin dla każdej grupy w roku szkolnym
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV – VIII
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa VI – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.11 Terapia Tomatisa. Indywidualne wsparcie dla uczniów mających problemy z przetwarzaniem słuchowym, dysleksją, koncentracją, agresją i zachowaniami agresywnymi, z zespołem Aspergera, (klasy I-VIII), 20 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1M)
Grupa VI – 1 uczeń (1K)
Grupa VII – 1 uczeń (1K)
Grupa VIII – 1 uczeń (1K)
Grupa IX – 1 uczeń (1K)
Grupa X – 1 uczeń (1K)
Zad.12 Terapia Metodą Warnkego – zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania (klasy I-IIII), 20 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1M)
Grupa VI – 1 uczeń (1K)
Grupa VII – 1 uczeń (1K)
Grupa VIII – 1 uczeń (1K)
Grupa IX – 1 uczeń (1K)
Grupa X – 1 uczeń (1K)
Zad.13 Terapia logopedyczna – specjalistyczne działania wspomagające prawidłową artykulację (klasy I-VIII), 27 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 4 uczniów (2M, 2K)
Grupa II – 4 uczniów (2M, 2K)
Grupa III – 4 uczniów (2M, 2K)
Grupa IV – 4 uczniów (2M, 2K)
Zad.14 Indywidualne warsztaty radzenia sobie z emocjami i stresem - indywidualne spotkania z pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem (klasy I-III i IV-VIII), 3 godziny w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – III
Grupa I – 1 uczeń (1M)
Grupa II – 1 uczeń (1M)
Grupa III – 1 uczeń (1M)
Grupa IV – 1 uczeń (1M)
Grupa V – 1 uczeń (1M)
Grupa VI – 1 uczeń (1K)
Grupa VII – 1 uczeń (1K)
Grupa VIII – 1 uczeń (1K)
Grupa IX – 1 uczeń (1K)
Grupa X – 1 uczeń (1K)
Klasy IV – VIII
Grupa XI – 1 uczeń (1M)
Grupa XII – 1 uczeń (1M)
Grupa XIII – 1 uczeń (1M)
Grupa XIV – 1 uczeń (1M)
Grupa XV – 1 uczeń (1M)
Grupa XVI – 1 uczeń (1M)
Grupa XVII – 1 uczeń (1M)
Grupa XVIII – 1 uczeń (1M)
Grupa XIX – 1 uczeń (1K)
Grupa XXI – 1 uczeń (1K)
Grupa XXII – 1 uczeń (1K)
Grupa XXIII – 1 uczeń (1K)
Grupa XXIV – 1 uczeń (1K)
Grupa XXV – 1 uczeń (1K)
Grupa XXVI – 1 uczeń (1K)
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UZDOLNIENIA
Zad.15 Liczę, myślę, konstruuję – zajęcia matematyczno – logiczne (klasy I-III i IV-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV – VIII
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.16 Koło języka angielskiego (klasy I-III i IV-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV – VIII
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO - WYRÓWNAWCZE
Zad.17 Zajęcia wyrównawcze z matematyki (klasy I – III i IV – VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV – VIII
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa VI – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.18 Zajęcia wyrównawcze z chemii (klasy VII i VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy VIII
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.19 Zajęcia wyrównawcze z fizyki (klasy VII i VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy VII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy VIII
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.20 Zajęcia wyrównawcze z geografii ((klasy VI i VII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy VI
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy VII
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.21 Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego (klasy I-III i IV-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Klasy I – IIII
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IV – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa V – 5 uczniów (3M, 2K)
Klasy IV - VIII
Grupa VI – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa VII – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa VIII – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa IX – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa X – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa XI – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa XII – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.22 Zajęcia wyrównawcze z języka niemieckiego (klasy VII-VIII), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
DOPOSAŻENIE ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Zad.23 Świetlica szkolna zostanie doposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne, w tym gry wielkoformatowe, maty interaktywne, namioty, pufy i sofy
WSPARCIE ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Zad.24 Integracja uczniów z różnych środowisk – papieroplastyka (klasy I-III), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
Zad.25 Gry i zabawy gimnastyczno - sensoryczne (klasy I-III), 30 godzin w roku szkolnym dla każdej grupy
Grupa I – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa II – 5 uczniów (3M, 2K)
Grupa III – 5 uczniów (3M, 2K)
PODNOSZENIE UMIEJĘTNOŚCI KADRY DLA POTRZEB EDUKACJI OGÓLNODOSTĘPNEJ
Zad.26 Kursy i szkolenia:
· Zaburzenia przetwarzania słuchowego – 4 nauczycieli – (4K,0M)
· Arteterapia – 4 nauczycieli – (3K,1M)
· Trening Umiejętności Społecznych – 4 nauczycieli – (3K,1M)
· Mnemotechniki w edukacji – 6 nauczycieli – (5K,1M)
· Szkolenie specjalistyczne do terapii Warnkego – 4 nauczycieli – (4K,0M)
· Szkolenie specjalistyczne do terapii Tomatisa – 2 nauczycieli – (2K,0M)
§ 3
Zasady rekrutacji uczestników do projektu spośród uczniów i uczennic oraz nauczycieli i nauczycielek Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej
w Blachowni
- W rekrutacji do projektu mogą wziąć udział wszyscy uczniowie i uczennice uczęszczający w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 i 2027/2028 do Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni oraz nauczyciele i nauczycielki zatrudnieni w szkole.
- Uczestnictwo w projekcie jest bezpłatne.
- Uczeń i uczennica mogą wziąć udział w rekrutacji na więcej niż jedno zajęcie.
- Nauczyciel i nauczycielka mogą wziąć udział w rekrutacji na więcej niż jedno szkolenie metodyczne / kurs kwalifikacyjny.
- Rekrutacja uczestników do projektu poprzedza kampania informacyjna, prowadzona poprzez rozwieszenie na terenie szkoły plakatów informacyjnych, rozdanie uczniom oraz ich rodzicom/opiekunom prawnym ulotek informujących o projekcie i rozpoczętej rekrutacji do projektu oraz organizacja spotkań informacyjnych organizowanych dla rodziców i opiekunów prawnych.
- Informacje o rekrutacji do projektu będą również zamieszczone na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Blachowni www.blachownia.pl oraz Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni www.sp1blachownia.szkolna.net.
- Proces rekrutacji w Szkole Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni wszczyna swoim zarządzeniem Dyrektor Szkoły powołując w tym celu Komisję Rekrutacyjną i wyznaczając termin przeprowadzenia rekrutacji wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 1. Termin rekrutacji nie może być krótszy niż 14 dni, a uczestnicy projektu wyłonieni w drodze rekrutacji w terminie nie dłuższym niż 14 dni.
- Wyboru uczestników projektu dokonuje Komisja Rekrutacyjna powołana przez Dyrektora Szkoły. Dyrektor może powołać kilka Komisji Rekrutacyjnych.
- Nadzór nad rekrutacją uczestników sprawuje Dyrektor Szkoły.
- Warunkiem ubiegania się o udział w Projekcie jest złożenie w Sekretariacie Szkoły (ul. Sienkiewicza 8 dla uczniów klas IV-VIII, ul. Bankowa 13 dla uczniów klas I-III lub za pośrednictwem adresu e.mail: spnr1@blachownia.pl prawidłowo wypełnionych dokumentów: formularza zgłoszeniowego zawierającego oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, którego wzór stanowi Załącznik nr 2a i 2aa (dot. uczniów i uczennic) do których należy załączyć kopie dokumentów uzasadniających potrzebę wsparcia ucznia/uczennicy z uwagi na specjalne potrzeby edukacyjne (tj. kopię orzeczeń PPP-P o potrzebie kształcenia specjalnego, kopię opinii PPP-P, kopię orzeczeń o niepełnosprawności, opinię wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, specjalisty, terapeuty) lub Załącznik nr 2b (dot. nauczycieli i nauczycielek) w terminie wskazanym w zarządzeniu Dyrektora Szkoły.
- W przypadku rekrutacji na zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze (zadania nr 17-22) oraz zajęcia rozwijające uzdolnienia (zadania nr 15 i 16) pod uwagę przy rekrutacji będzie brany wynik testu wiedzy i umiejętności. Test odbędzie się w terminie wskazanym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż 7 dni licząc od dnia następnego po ostatnim dniu rekrutacji do projektu. Przystąpienie do testu jest obowiązkowe.
- W przypadku chęci udziału w kilku zajęciach (dot. uczniów i uczennic) lub szkoleniach metodycznych/kursach kwalifikacyjnych (dot. nauczyciela i nauczycielek), na każdą z form wsparcia należy złożyć oddzielny formularz zgłoszeniowy.
- Rekrutacja nauczycieli i nauczycielek będzie prowadzona do zadań 1, 2, 3 i 25 wg następujących kryteriów:
Działania indywidualizujące proces kształcenia
Zadanie 1 Wizyta studyjna w Zamościu
Zadanie 2 Kurs – Lider unikatowego Kodu Uczenia się©
Zadanie 3 Doskonalenie nauczycieli w formie wspomagania procesowego
Podnoszenie umiejętności kadry dla potrzeb edukacji ogólnodostępnej
Zadanie 26 Kursy i szkolenia:
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego;
- Arteterapia;
- Trening Umiejętności Społecznych;
- Mnemotechniki w edukacji,
- Szkolenie specjalistyczne do terapii Warnkego;
- Szkolenie specjalistyczne do terapii Tomatisa.
Kryterium formalne:
- bycie nauczycielem/nauczycielką Szkoły;
- złożenie zgłoszenia do udziału w wybranych formach wsparcia.
- 14. Rekrutacja uczniów i uczennic będzie prowadzona do zadań nr 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25 wg następujących kryteriów:
Działania indywidualizujące proces kształcenia
Zadanie 4 Mój unikatowy Kod Uczenia się®
Kryterium formalne:
- bycie uczniem/uczennicą klasy IV i V w roku 2024/2025; uczniem/uczennicą w klasach IV w latach szkolnych 2025/2026, 2026/2027 i 2027/2028;
- złożenie zgłoszenia do udziału w certyfikowanym badaniu Analizy Sposobu Uczenia się (LSA)©
Zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Klasy I-III
Zadanie 6 Budowanie relacji rówieśniczych
Zadanie 7 Arteterapia metodą terapii rozwijającej kompetencje emocjonalno-społeczne
Zadanie 12 Terapia Metodą Warnkego – zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego, dysleksją
Kryterium formalne:
- bycie uczniem/uczennicą klas I-III Szkoły;
- złożenie zgłoszenia.
Kryteria merytoryczne - Potrzeba wsparcia z uwagi na specjalne potrzeby edukacyjne:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego PPP-P, opinie PPP-P /orzeczenie o niepełnosprawności do 60 pkt.;
- opinia wychowawcy wskazująca na specjalne potrzeby edukacyjne, w tym w zależności od rodzaju zajęć na trudności w zakresie niedostosowania społecznego, zagrożenia niedostosowaniem społecznym, zaburzeń w komunikacji, zaburzeń i trudności w zakresie małej motoryki, artykulacji, komunikacji, przetwarzania słuchowego, dysleksji, koncentracji, radzenia sobie z emocjami i stresem, przejawiających zachowania agresywne oraz rozpoznaniu indywidualnych możliwości - -
- psychofizycznych ucznia wynikających w szczególności z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, itp. do 30 pkt.;
- opinia specjalistów: psychologa, pedagoga wskazująca na specjalne potrzeby edukacyjne do 20 pkt.
Klasy I - VIII
Zadanie 8 Wspomaganie rozwoju z integracją sensoryczną;
Zadanie 9 Już to potrafię – zajęcia dla dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności;
Zadanie 10 Terapia dłoni – ręki oparta na pomocy uczniom z dysgrafią, niepełnosprawnością ruchową, niedowidzeniem, dysleksją i nie tylko;
Zadanie 11 Terapia Tomatisa. Indywidualne wsparcie dla uczniów mających problemy z przetwarzaniem słuchowym, dysleksją, koncentracją, agresją i zachowaniami agresywnymi, z zespołem Aspergera;
Zadanie 13 Terapia logopedyczna – specjalistyczne działania wspierające prawidłową artykulację
Zadanie 14 Indywidualne warsztaty radzenia sobie z emocjami i stresem – indywidualne i grupowe spotkania z pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem
Kryterium formalne:
- bycie uczniem/uczennicą klas I-VIII Szkoły;
- złożenie zgłoszenia.
Kryteria merytoryczne - Potrzeba wsparcia z uwagi na specjalne potrzeby edukacyjne:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego PPP-P, opinie PPP-P, orzeczenie o niepełnosprawności do 60 pkt.;
- opinia wychowawcy wskazująca na specjalne potrzeby edukacyjne, w tym w zależności od rodzaju zajęć na trudności w zakresie niedostosowania społecznego, zagrożenia niedostosowaniem społecznym, zaburzeń w komunikacji, zaburzeń i trudności w zakresie małej motoryki, artykulacji, komunikacji, przetwarzania słuchowego, dysleksji, koncentracji, radzenia sobie z emocjami i stresem, przejawiających zachowania agresywne oraz rozpoznaniu indywidualnych możliwości
- psychofizycznych ucznia wynikających w szczególności z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, itp. do 30 pkt.;
- opinia specjalistów: psychologa, pedagoga, logopedy i terapeuty integracji sensorycznej wskazująca na specjalne potrzeby edukacyjne jw. do 20 pkt.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia
Klasy I - VIII
Zadanie 15 Liczę myślę, konstruuję – zajęcia matematyczno-logiczne;
Zadanie 16 Koło języka angielskiego.
Kryterium formalne:
- bycie uczniem/uczennicą klas I-VIII Szkoły;
- złożenie zgłoszenia.
Kryteria merytoryczne - Potrzeba wsparcia z uwagi na specjalne potrzeby edukacyjne:
- uczniowie uzyskujący oceny celujące i bardzo dobre, uczestniczący w olimpiadach i konkursach oraz opinia nauczyciela potwierdzająca uzdolnienia do 60 pkt.;
- test badający poziom wiedzy i umiejętności do 30 pkt.
Zajęci dydaktyczno - wyrównawcze
Klasy I - VIII
Zadanie 17 Zajęcia wyrównawcze z matematyki;
Zadanie 21 Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego.
Kryterium formalne:
- - bycie uczniem/uczennicą klas I-VIII Szkoły;
- - złożenie zgłoszenia.
Kryteria merytoryczne - Potrzeba wsparcia z uwagi na specjalne potrzeby edukacyjne:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego PPP-P, opinie PPP-P /orzeczenie o niepełnosprawności do 30 pkt.;
- opinia wychowawcy i/lub specjalistów: psychologa, pedagoga wskazująca na specjalne potrzeby edukacyjne w zakresie trudności w nauce w oparciu o rozpoznanie indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia wynikających w szczególności z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, itp. do 20 pkt.;
- bardzo słabe wyniki edukacyjne osiągane w minionym roku szkolnym z matematyki i języka angielskiego do 40 pkt.;
- test wiedzy i umiejętności do 10 pkt.
Klasy VI - VII
Zadanie 20 Zajęcie wyrównawcze z geografii.
Kryterium formalne:
- bycie uczniem/uczennicą klas VI-VII Szkoły;
- złożenie zgłoszenia.
Kryteria merytoryczne - Potrzeba wsparcia z uwagi na specjalne potrzeby edukacyjne:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego PPP-P, opinie PPP-P /orzeczenie o niepełnosprawności do 30 pkt.;
- opinia wychowawcy i/lub specjalistów: psychologa, pedagoga wskazująca na specjalne potrzeby edukacyjne w zakresie trudności w nauce w oparciu o rozpoznanie indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia wynikających w szczególności z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, itp. . do 20 pkt.;
- bardzo słabe wyniki edukacyjne osiągane w minionym lub obecnym roku szkolnym z geografii do 40 pkt.;
- test wiedzy i umiejętności do 10 pkt.
Klasy VII - VIII
Zadanie 18 Zajęcia wyrównawcze z chemii;
Zadanie 19 Zajęcia wyrównawcze z fizyki;
Zadanie 22 Zajęcie wyrównawcze z języka niemieckiego.
Kryterium formalne:
- bycie uczniem/uczennicą klas VII-VIII Szkoły;
- złożenie zgłoszenia.
Kryteria merytoryczne - Potrzeba wsparcia z uwagi na specjalne potrzeby edukacyjne:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego PPP-P, opinie PPP-P /orzeczenie o niepełnosprawności do 30 pkt.;
- opinia wychowawcy i/lub specjalistów: psychologa, pedagoga wskazująca na specjalne potrzeby edukacyjne w zakresie trudności w nauce w oparciu o rozpoznanie indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia wynikających w szczególności z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, itp. . do 20 pkt.;
- bardzo słabe wyniki edukacyjne osiągane w minionym lub obecnym roku szkolnym z chemii, fizyki i języka niemieckiego do 40 pkt.;
- test wiedzy i umiejętności do 10 pkt.
Wsparcie świetlicy szkolnej
Klasy I - III
Zadanie 24 Integracja uczniów z różnych środowisk - papieroplastyka;
Zadanie 25 Gry i zabawy gimnastyczno - sensoryczne.
Kryterium formalne:
- bycie uczniem/uczennicą klas I-III Szkoły;
- złożenie zgłoszenia.
Kryteria merytoryczne - Potrzeba wsparcia z uwagi na specjalne potrzeby edukacyjne:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego PPP-P, opinie PPP-P /orzeczenie o niepełnosprawności do 60 pkt.;
- opinia wychowawcy i/lub specjalistów: psychologa, pedagoga wskazująca na specjalne potrzeby edukacyjne w zakresie trudności w adaptacji i budowania relacji społecznych w oparciu o rozpoznanie indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia wynikających w szczególności z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, itp. do 40 pkt.
- 15. Rekrutacja odbywać się będzie zgodnie z polityką równych szans.
- 16. Na podstawie formularzy zgłoszeniowych, załączonych do niego dokumentów uzasadniających potrzebę wsparcia ucznia/uczennicy z uwagi na specjalne potrzeby edukacyjne (tj. orzeczeń PPP-P o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii PPP-P, orzeczeń o niepełnosprawności, opinii wychowawcy, nauczyciela przedmiotu, specjalisty, terapeuty oraz wyników testu wiedzy i umiejętności w przypadku zadań nr 15-22) Komisja Rekrutacyjna utworzy Listę rankingową kandydatów (Listę Uczestników zakwalifikowanych do udziału w projekcie i Listę rezerwową).
- 17. Z posiedzenia Komisji Rekrutacyjnej sporządza się protokół zawierający listę Uczestników Projektu oraz rezerwową listę uczniów, którzy mogą zostać zakwalifikowani do udziału w projekcie w przypadku rezygnacji przez Uczestników wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 3.
- 18. Zatwierdzenia ostatecznej listy Uczestników Projektu dokonuje Dyrektor Szkoły.
- 19. W sytuacji gdy dwoje lub więcej osób otrzyma po podsumowaniu punktów taką samą liczbę punktów, o zakwalifikowaniu na zajęcia zdecyduje wcześniejsza data i godzina złożenia dokumentów.
- 20. Rezerwową listę kandydatów na poszczególne zajęcia tworzy się w przypadku większej ilości dzieci zgłoszonych przez rodziców i opiekunów prawnych do udziału w zajęciach, w stosunku do ilości dostępnych miejsc.
- 21. W przypadku wolnych miejsc prowadzona jest dodatkowa rekrutacja, o której informowani są rodzice i opiekunowie prawni poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń i za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
- 22. O zakwalifikowaniu do projektu uczniów, ich rodziców i opiekunów prawnych powiadamia Dyrektor Szkoły lub/i wychowawcy uczniów Szkoły.
- 23. O zakwalifikowaniu do projektu nauczycieli powiadamia Dyrektor Szkoły lub Wicedyrektor Szkoły.
- 24. Powiadomienie powinno być skuteczne i dokonane w sposób zwyczajowo przyjęty w szkole w sprawie kontaktów z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci oraz nauczycielami.
- 25. Najpóźniej w dniu rozpoczęcia pierwszych zajęć Uczestnik Projektu składa wypełnione druki: Dane uczestnika projektów Załącznik nr 4 i Oświadczenie uczestnika projektu Załącznik nr 5 do Sekretariatu Szkoły. Podpis rodziców/opiekunów prawnych dot. wyłącznie niepełnoletnich uczestników projektu.
§ 6
Uczestnictwo w projekcie
- Udział w projekcie jest bezpłatny.
- Zajęcia dodatkowe odbywają się poza obowiązkowymi zajęciami lekcyjnymi realizowane są w budynku Szkoły.
- Zajęcia odbywają się z zastosowaniem podziału na grupy.
- Podziału na grupy dokonuje Dyrektor Szkoły z zachowaniem zasad określonych maksymalną liczebnością grup wynikającą z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, zmian w ww. przepisach oraz odpowiednio do zapisów wynikających z projektu.
- Dyrektor Szkoły ogłasza informację o szczegółowym harmonogramie realizacji poszczególnych zajęć dla poszczególnych grup zajęciowych poprzez zamieszczenie na tablicy ogłoszeń.
- Podział na grupy, szczegółowy harmonogram zajęć dodatkowych i zmiany w tym zakresie Dyrektor Szkoły niezwłocznie przekazuje Kierownikowi Projektu.
- Obecność na zajęciach sprawdzana jest każdorazowo przez prowadzącego zajęcia poprzez sprawdzenie listy obecności i odnotowanie frekwencji w dzienniku zajęć.
- Obecność na szkoleniach metodycznych nauczyciele potwierdzają podpisem na liście obecności, a w przypadku form doskonalenia realizowanych zdalnie poprzez wygenerowanie listy osób zalogowanych na platformie.
- Nieobecności dopuszczalne są jedynie w przypadkach losowych np. w przypadku choroby, o ile zostały potwierdzone stosownym dokumentem.
- Nieobecność na zajęciach należy pisemnie usprawiedliwić u Dyrektora Szkoły lub prowadzącego zajęcia wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 6 do Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie.
§ 7
Uprawnienia i obowiązki uczestników projektu
- 1. Każdy Uczestnik projektu ma prawo do:
- 1) nieodpłatnego udziału w zajęciach dodatkowych i specjalistycznych lub warsztatach metodycznych, na które się zakwalifikował,
- 2) korzystania z materiałów i pomocy dydaktycznych do zajęć.
- 2. Uczestnik ma obowiązek systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz wypełniania dokumentów służących bezpośrednio monitoringowi, kontroli i ewaluacji projektu.
- 3. Każdy rodzic lub opiekun prawny niepełnoletniego Uczestnika Projektu zobowiązany jest do:
1) dotrzymania postanowień zawartych w niniejszym regulaminie oraz deklaracji uczestnictwa w projekcie,
2) dopilnowania, aby dziecko systematycznie brało udziału w zajęcia projektowych,
3) przedstawiania pisemnego usprawiedliwienia dziecka potwierdzonego przez rodzica lub opiekuna prawnego w przypadku nieobecności na zajęciach.
4) wypełniania dokumentów służących bezpośrednio monitoringowi, kontroli i ewaluacji projektu,
5) bieżącego informowania o wszystkich zdarzeniach mogących zakłócić dalsze uczestnictwo dziecka w projekcie.
§ 8
Zasady rezygnacji z udziału w projekcie
- 1. Rezygnacja z udziału w projekcie możliwa jest w uzasadnionych przypadkach, m.in. z przyczyn natury zdrowotnej, zmiany szkoły, przeprowadzki itp. i wymaga złożenia przez Uczestnika Projektu pisemnej rezygnacji z uczestnictwa w projekcie potwierdzonej w przypadku uczniów podpisem rodzica/opiekuna prawnego. Po otrzymaniu przez Beneficjenta oświadczenia o rezygnacji wg wzoru stanowiącego Załącznik 7 do Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, uczestnik zostaje skreślony z listy uczestników.
- 2. O rezygnacji dziecka z udziału w zajęciach dodatkowych realizowanych w projekcie Dyrektor Szkoły niezwłocznie powiadamia na piśmie Kierownika Projektu wg wzoru stanowiącego Załącznik 8 do Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie.
- 3. Beneficjent zastrzega sobie prawo skreślenia uczestnika projektu z listy uczestników projektu w przypadku:
- - naruszeń postanowień niniejszego Regulaminu,
- - na pisemny uzasadniony wniosek ucznia potwierdzony przez rodzica/opiekuna prawnego i złożony do Dyrektora Szkoły, który niezwłocznie informuje o tym Kierownika Projektu wraz z propozycją osoby z listy rezerwowej, która ma przystąpić do projektu lub ogłasza dodatkową rekrutację na wolne miejsce,
- - na wniosek nauczyciela prowadzącego lub wniosek Dyrektora Szkoły uzasadniony rażącym naruszeniem zasad uczestnictwa w zajęciach,
- - rezygnacji uczestnika projektu z nauki/pracy w szkole, na podstawie informacji uzyskanej od Dyrektora Szkoły.
- 4. Decyzję o skreśleniu z listy uczestników projektu podejmuje Beneficjent w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły, o czym informuje uczestnika projektu i rodzica/opiekuna prawnego w terminie 3 dni roboczych od dnia skreślenia.
§ 9
Zasady monitoringu i kontroli
- 1. Uczestnicy projektu podlegają procesowi monitoringu i ewaluacji.
- 2. Uczestnicy projektu i ich rodzice lub opiekunowie prawni oraz kadra zobowiązani są do udzielania informacji na temat realizacji projektu osobom i instytucjom zewnętrznym upoważnionym do przeprowadzania kontroli projektu.
§ 10
Zasady publikacji wizerunku uczestnika projektu
- Rodzice i opiekunowie prawni dziecka biorącego udział w projekcie mogą wyrazić zgodę na upublicznienie wizerunku dziecka w celach niekomercyjnych poprzez pisemną zgodę na wykorzystanie wizerunku dziecka poprzez materiały o charakterze upowszechniającym, promującym i reklamującym projekt oraz działalność statutową szkoły.
- Zgoda obejmuje prezentację wizerunku dziecka utrwalonego w ramach realizacji projektu, w tym, m.in. poprzez dokumentację zdjęciową, filmową, wskazanie imienia, nazwiska, wieku dziecka, utrwalanie i upublicznianie jego głosu, wizerunku i słów w nagraniach telewizyjnych, radiowych, filmowych projektu, publikację w materiałach i w mediach drukowanych, internetowych, telewizji, radiu, materiałach prasowych, ekspozycji efektów projektu podczas ekspozycji prac dzieci m.in. na stronie internetowej i Facebooku Urzędu Miejskiego w Blachowni oraz Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni.
- Zgoda wymaga formy pisemnej obojga rodziców lub opiekunów prawnych wg wzoru stanowiącego Załącznik 9 do Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie.
- Zgoda udzielana jest dobrowolnie.
§ 11
Postanowienia końcowe
- Uczeń i uczennica oraz nauczyciel i nauczycielka ubiegający się o uczestnictwo w Projekcie, poprzez złożenie dokumentów, o których mowa w § 3 ust 10 oraz ust 23, akceptuje postanowienia niniejszego Regulaminu.
- Regulamin wchodzi w życie 24 września 2024 r. i obowiązuje przez czas trwania projektu.
- Regulamin jest dostępny w Biurze projektu, na tablicy ogłoszeń Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni a także na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Blachowni www.blachownia.pl, Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni www.sp1blachownia.szkolna.net.
- W przypadku zaistnienia sytuacji nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie, decyzję co do rozstrzygnięcia podejmuje Beneficjent w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie oraz w oparciu o wytyczne dla instytucji biorących udział w realizacji projektów z Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027, oś priorytetowa: FESL.06.00 – Fundusze Europejskie dla edukacji, działanie: FESL.06.02 – Kształcenie ogólne.
#FunduszeEuropejskie